Dobókocka Futamok

Játékszabályok

Ez a játék annak idején egyszemélyesre lett kitalálva, de természetesen több személy által is játszható. A szabályok felülbírálhatók. Én az alábbiak szerint játszom.

Időmérő edzés

A versenylapon vezetem az eredményeket

Minden versenyzőnek háromszor dobok két kockával.

De még előtte három részre osztom a mezőnyt az aktuális erőviszonyok szerint. Eszerint az élmenőknél összeadom a kockákat (D+d), a középmezőnynél a nagyobb érték számít (D), a sereghajtóknál a kisebb érték számít (d).

Ez a felosztás jelenleg (2016.03.19.):
(Dd) Mercedes, Ferrari
(D) Toro Rosso, Williams, Red Bull, Force India
(d) McLaren, Renault, Sauber, Haas, Manor.

Egy alternatíva a részletesebb erősorrendhez (2016.03.19.):
(3Dd) Mercedes
(2Dd+d) Ferrari
(2Dd) Toro Rosso, Williams, Red Bull, Force India
(Dd+d) McLaren, Renault
(Dd) Sauber, Haas, Manor.

Akinek két egyest dobok (1+1), az nagyot hibázott, kénytelen feladni az edzést. A versenyzőt rögtön a rajtrács végére helyezem.

Én az egyszerűség kedvéért egy szimpla időmérőt tartok, de az edzés itt is felosztható három szakaszra. Az új (kissé elhibázott) rendszer is viszonylag egyszerűen megoldható: mindenkinek dobok két kockával, a leggyengébb hét kiesik és megy a rácsra. A továbbjutóknak újra dobok két kockával (a részletesebb felosztásnál csak annak, akinek még maradt kockája!), a hátsó hét ismét megy a rácsra. Aztán a top 8 még ledobja az utolsó két kockáját (ha még maradt kockája), és kész. :)

Amikor mindenki végzett, kialakul egy sorrend, amiben holtverseny is előfordulhat. Egyenlőség esetén az esélyesebb pilóta kapja a jobb helyet. Ha például egy D+d versenyző és egy D versenyző ugyanannyit lépett, akkor a D+d versenyzőé a jobb rajthely. Vitás esetben egy újabb kockadobás dönt. Ha két vagy több egyforma szintű versenyző áll ugyanazon a mezőn, akkor újra dobok nekik egy-egy kockával.

Verseny

Minden versenyzőnek két kockával dobok (D+d), és ellentétben az edzéssel, itt mindenkinél a nagyobb kocka értéke számít (D).

Eltérő gumistratégiák esetén lassabb gumin a kisebb dobás számít (d), gyorsabb gumin a nagyobb (D). Érdemes vezetni, hogy melyik versenyző milyen gumival fut éppen :) Egy pályakörös verseny esetén a pálya megadott pontján történik a gumicsere, több pályakör esetén a rajt/célvonalon vagy ha van, akkor a boxban.

A pilóták mindig helyezési sorrendben kapják a lépéseket. Ha két autó egymás mellé érkezik a dobások után, akkor az előbb érkező van lépéselőnyben, neki dobok először a következő körben.

Ebben a helyzetben nem könnyű az előzés

Ha két autó egymás mellett áll, elzárják az utat, vagy legalábbis nagyon kemény dió megelőzni mindkettőjüket. Lásd a szomszédos ábrát!

Ha az utánuk következőnek (#2 Webber) olyan nagyot dobok, hogy megelőzné őket (5+d vagy 6+d), akkor is csak mögéjük sorolhat. Ha éppen annyit dobok, hogy ugyanarra a mezőre érkezne (4+d), akkor is csak mögéjük állhat. Csak akkor tudja megelőzni őket, ha elég nagyot dobok az átlépéshez és duplán! (5+5 vagy 6+6)

Az 1+1 ahogy az edzésen, úgy a versenyen is valami végzeteset jelent. Ilyenkor az adott versenyző kiesik.

Versenyen a 6+6 a leggyorsabb kört jelenti. Amellett, hogy extra előzési lehetőséget ad a versenyzőnek, még többet is léphet – hat helyett kilencet!

Néhány éve az akciódobásokkal pezsdítettem fel a versenyeket, de ma már nem alkalmazom ezeket. Az erre vonatkozó szabályok a következők voltak: Ha egy autó valamenyik tízes mezőre lépett (megjelöltem minden tizedik mezőt a pályán!), akkor dobtam az ún. eseménykockával. A kocka értékétől függően a következők történhettek:
1 — baleset/kicsúszás => a versenyző kiesett
2 — defekt (–3) => a versenyző három mezőt visszalépett
3 — rossz taktika (–2) => a versenyző két mezőt visszalépett
4 — nem történik semmi
5 — jó taktika (+2) => a versenyző két mezőt előre léphetett
6 — leggyorsabb kör (+3) => a versenyző három mezőt előre léphetett
Ha az előre- és visszalépéseknél már két autó állt a célmezőn, akkor mögéjük soroltam a versenyzőt. Ha ott is álltak ketten, akkor a mögöttük következő első szabad mezőre léptettem. Ha a versenyző pozíciót veszített az eseménydobás miatt, akkor a dobáskör folytatásakor már nem léphetett.

A verseny nálam addig tart, amíg az első célba nem ér. Az adott dobáskört természetesen még befejezem a teljes mezőnynek. Ha két autó egymás mellé lép a célba érkezéskor, akkor a korábban érkező végez előrébb.

A pálya hosszától függően egy kör az 15-18 dobáskört jelent. Lehet többkörös versenyt is rendezni, az nyilván több idő. Illetve az is lehet a szabály, hogy mindenkinek át kell haladni a célvonalon.

Pontozás: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1